Na cestách po Asii objevili ionizační kartáčky. Už rok je nabízejí i Čechům a Slovákům jako prvním v Evropské unii

Rodinné podnikání manželů Navrátilových slaví své 1. narozeniny. Při té příležitosti jsme si s Marií Navrátilovou popovídali o tom, jak se jim rozjíždělo podnikání během bezprecedentní pandemické situace, která v březnu loňského roku ochromila celou zemi a přenesla veškeré dění do onlinu. Jak to změnilo jejich byznys plán, jehož cílem je seznámit Čechy s unikátní a mimořádně efektivní technologií ústní hygieny?

Kde a jak jste se potkali s kartáčky, které jste se nakonec rozhodli dovážet do ČR?

Můj manžel je specialista na digitalizaci bank a díky jeho práci jsme dlouhou dobu pobývali v zahraničí. V Asii jsme hodně cestovali, a protože nám každou chvíli na letišti zabavili zubní pastu, tak nás v Thajsku zaujaly kartáčky, které se dají používat bez pasty. Pak nám řekl kamarád v Srbsku, že má evropskou licenci na prodej japonských ionizačních kartáčků, což byly právě ty, co jsme si pořídili v Thajsku. My jsme je asi půl roku testovali a pak jsme se dohodli na výhradní distribuci pro Česko a Slovensko.

Rozhodli jste se do toho jít, protože jste si ověřili, že ionizace má opravdu efekt?

Ano. To, co říkají studie a proklamuje výrobce, je skutečně pravda. Ionizace funguje a zuby si s ní vyčistíte o 48 % lépe než s jakýmkoliv jiným kartáčkem. V Asii jsou tyto kartáčky poměrně běžné a Japonci je mají už dvacet let patentované. U nás se v oblasti zubní hygieny příliš neinovuje a způsob čištění zubů se moc nemění. A proto jsme se rozhodli přinést ionizační technologii do České republiky.

V Japonsku jsou kartáčky IONICKISS na trhu už od roku 1995. Jak je možné, že u nás jsme o nich doposud neslyšeli?

Japonci mají zkrátka úplně jinou kulturu a výrobce je v podstatě menší firma srovnatelná třeba s naším Spokarem. Oni neměli moc zájem o expanzi, protože se obávali, že by tu jejich technologii mohli začít kopírovat plagiátoři. Teprve posledních pět let mají speciální oddělení s globálním zaměřením. Zvyky na jednotlivých trzích jsou ale tak různé, že neexistuje žádná jednotná marketingová strategie a pokud jde o Evropu, fungují čistě jako dodavatelé. Všechno, co se děje dál, už závisí čistě na nás. Komunikace s Japonci je často dost výzva.

Co konkrétně máte na mysli?

Oni hrozně neradi říkají ne, stejně jako celá Asie. Takže vám všechno odkývají a když se někde něco zadrhne, tak se to nedozvíte. Ten produkt je ale tak dobrý, že nám tahle nedorozumění za to stojí. Podílíme se i na vývoji, který probíhá na univerzitě v Tokiu a minulý rok jsme připomínkovali nový sonický kartáček na USB. Pořád je to ale menší firma, která nikdy nebude mít takový záběr jako Philips nebo Oral B.

Jak kartáčky IONICKISS objevil váš srbský kamarád?

On studoval v Singapuru a tam se s nimi seznámil. Sám pak oslovil výrobce, že by je rád zastupoval v Evropě. Ionizace je fyzikální jev, který prostě funguje všude na světě. I když jsou samozřejmě rozdíly ve stravě, možná i kvalitě skloviny a přístupu uživatelů. Existuje multinárodní studie Peru-Itálie-USA na používání sonického ionizačního kartáčku a výsledky se liší. V Peru ho prostě vnímají jinak než v Itálii a Americe. A to je v pořádku. Líbí se mi, že firma zveřejňuje i tyto „negativní“ věci, nejen skvělá čísla.

Jaké jsou ohlasy zákazníků, kteří IONICKISS používají?

Velmi pozitivní. Kdo kartáček vyzkouší, tak vidí a cítí, že funguje a už nepotřebuje zkoumat fyzikální jevy, protože má prostě lépe vyčištěné zuby a předchází tak zánětu dásní, vzniku zubního kamene a dalším potížím. I proto říkáme, že zdraví začíná v ústech. A věřím, že se nám povede dostat se do všeobecného povědomí a zvednout úroveň dentální hygieny celkově. I když jsme ve srovnání s jinými národy ve vztahu k inovacím takoví opatrní. Například Indové a Japonci skáčou po každé novince, i na Balkáně jsou v tomto směru o dost spontánnější. A měnit zvyky lidí online je ještě o něco těžší.

Jak byste tedy shrnula váš první rok?

Jako velmi živý, různorodý a poučný. Příchod pandemie byl pro nás další velkou výzvou a my jsme museli úplně změnit náš původní plán, dle kterého jsme chtěli oslovovat hlavně dentální hygienistky a zubní ordinace, jezdit na kongresy a vysvětlovat, jak ionizace funguje. To samozřejmě padlo hned na začátku. Web jsme stavěli hodně edukačně ve spolupráci s jednou paní doktorkou, kterou jsme požádali, aby kartáček vyzkoušela na své rodině i pacientech. Chtěli jsme dát najevo, že i odborníci mohou potvrdit, že to funguje a tímto způsobem komunikovali v online kampaních i internetových časopisech. Oslovili jsme i lékařskou komoru, abychom se představili lékařům. Nechali jsme se zalistovat i do online lékáren, což nám dost pomohlo.

V onlinu je toho ale tolik, že je dost těžké se v něm prosadit…

Určitě. Musíte lidem vysvětlit, proč kartáček na zuby stojí 490 korun. Že je v něm titanová tyčinka a titan je jeden z nejdražších materiálů na světě a vede ionty až do té hlavice. Že i v manuálním kartáčku je baterie, dioda a kontakty, které proces ionizace umožňují. A pak ještě musíte vysvětlit, jak ten proces funguje. My jsme navrhli i vlastní balení, protože jsme chtěli, aby evokovalo Japonsko. A musím se pochlubit, že ho přebírají i nové evropské trhy, které se otevírají.

Znamená to, že Česká republika je po Srbsku první evropská země, kde se IONICKISS prodává?

V rámci Evropské unie jsme první zemí, kde tyto ionizační kartáčky najdete v kamenných obchodech. Online před námi bylo jen Chorvatsko. Nám se po pěti měsících působení podařilo dostat do drogerií DM, což nám opět dost pomohlo značku zviditelnit a přiblížit zákazníkům. Kartáčky IONICKISS se prodávají ještě v Litvě, Slovinsku a Makedonii. Otevírají se země Beneluxu a v plánu je Polsko, Itálie a Španělsko.

Který z kartáčků jež nabízíte, byste mi doporučila? Manuální nebo sonický?

Určitě je dobře, když si umíte vyčistit zuby manuálně. Takže například dětem bych sonický kartáček koupila, až když to opravdu umí s manuálním. Kónická vlákna v kombinaci s ionizační technologií vám vyčistí chrup velmi dobře i manuálně. Na sonický kartáček můžete přejít vždycky, musíte se ale naučit na něj netlačit. Ionty plak rozruší a vy ho jen jemně setřete. Pokud na kartáček se kónickými vlákny tlačíte, můžete mít pocit, že vás ta vlákna píchají do dásně. V takovém případě musíte ubrat na tlaku. Mezery mezi těmi vlákny jsou tam nejen proto, aby tam bylo místo na vodu a ionty, ale také proto, aby mezi čištěními ta vlákna stihla dobře vyschnout a nedržely se v nich bakterie. Já preferuji střídání manuálního a sonického kartáčku, který vám umožní při správné technice to čištění urychlit. Za velký benefit kartáčků IONICKISS považuji to, že se dají používat bez pasty. Nejlépe se nám zatím prodává řada IONPA.

Dokáže váš kartáček nahradit i mezizubní kartáčky a zubní nit?

To ne. Ani sebetenčí štětinky se nedostanou tam, kam mezizubní kartáček nebo nit.

Nastíníte mi na závěr vaše plány na příští rok?

Chtěla bych, aby si naše kartáčky našly spokojené uživatele, kteří se budou vracet a doporučovat nás dál. Prostřednictvím konferencí dál edukovat odborníky a prohlubovat spolupráci s našimi partnery a rozšiřovat počet obchodů, online i offline, ve kterých kartáčky IONICKISS zákazníci najdou. Pak mám takový osobní plán, že bych ráda pomohla s čištěním zubů dětem, které mají potíže s pohybem.  Získala jsem  kontakt na jednu nadaci, která pomáhá dětem se svalovou dystrofií. Pro ně je těžké dát i pastu na kartáček a dobře si vyčistit zuby. Takže doufám, že se mi povede jim aspoň trochu pomoci, dát jim naše kartáčky a moc se na to těším.

 

Rozhovor připravila: Natálie Veselá